سرمایه گذاری برای تولید
  • 1404/09/15
  • - تعداد بازدید: 12
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

اهمیت آشنایی با مهارت های زندگی در پیشگیری از رفتارهای خود آسیب رسان

نظر به روند رو‌به‌افزایش فشارهای تحصیلی، اقتصادی و اجتماعی بر دانشجویان، توجه به آموزش و تقویت «مهارت‌های زندگی» به‌عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای حفظ سلامت روان، بیش از هر زمان دیگری ضرورت یافته است. دانشگاه در سال‌های اخیر با مسائلی روبه‌روست که تنها با آموزش علمی قابل مدیریت نیست؛ دانشجو برای زیستن در این محیط نیازمند توانایی‌هایی است که او را در برابر بحران‌ها مقاوم‌تر و در تصمیم‌گیری‌های حساس توانمندتر سازد.
مهارت‌هایی مانند خودآگاهی، تنظیم هیجان، حل مسئله، مدیریت تعارض، ارتباط مؤثر، تاب‌آوری و توانایی درخواست کمک، پایه‌های اصلی سلامت روان دانشجویان را تشکیل می‌دهند. ضعف در این حوزه‌ها می‌تواند آن‌ها را در برابر ناامیدی، انزوا، افت تحصیلی، خودسرزنشی و در نهایت افکار خودکشی آسیب‌پذیر کند. در مقابل، تقویت همین مهارت‌ها—به‌ویژه در سال‌های نخست ورود—می‌تواند به شکل چشمگیری شدت بحران‌های روانی را کاهش داده و دانشجو را به سمت مسیرهای امن و سازنده هدایت کند.
در این میان، نقش استاد نقشی محوری و غیرقابل‌جایگزین است. حضور شما برای دانشجو نه‌فقط منبع آموزش علمی، بلکه مرجع امنیت، راهنمایی و الگوی رفتاری است. توجه دقیق شما به نشانه‌های رفتاری و هیجانی—نظیر افت ناگهانی عملکرد، غیبت‌های مکرر، انزوا، تغییرات خلقی و کاهش تعامل اجتماعی—می‌تواند نخستین حلقه تشخیص زودهنگام باشد. استادانی که این نشانه‌ها را جدی می‌گیرند و با برخورد حمایتی و محترمانه دانشجو را به خدمات مشاوره ارجاع می‌دهند، عملاً در خط مقدم پیشگیری از آسیب‌های جدی روانی قرار دارند.
ایجاد محیط کلاسی امن، پرهیز از تحقیر و سرزنش، تشویق به مشارکت سالم، رعایت عدالت آموزشی، انعطاف‌پذیری منطقی در شرایط دشوار و حمایت از دانشجویان در دوره‌های فشار تحصیلی، از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش رفتارهای پرخطر نقش بسیار مهمی ایفا کند. بسیاری از دانشجویان در بحران، تنها به یک شنونده بی‌قضاوت و یک راهنمای دلسوز نیاز دارند تا مسیر کمک‌گرفتن را طی کنند.
تجربه نشان داده است که مشارکت فعال اساتید در ارتقای مهارت‌های زندگی—چه از طریق اشاره‌های کوتاه در کلاس، چه همکاری با مراکز مشاوره، چه حمایت از برنامه‌های آموزشی—اثر مستقیمی بر کیفیت زندگی دانشجویان دارد. هر اندازه اساتید نسبت به سلامت روان دانشجو آگاه‌تر و حساس‌تر باشند، احتمال وقوع بحران‌های شدید—از جمله اقدام به خودکشی—به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.
بدین‌وسیله تأکید می‌شود توجه و حمایت شما، علاوه بر ارتقای کیفیت علمی، می‌تواند در بسیاری از موارد به معنای حفظ سلامت روان و حتی نجات جان یک دانشجو باشد. همراهی شما در این مسیر ارزشمند، یکی از ارکان اساسی یک دانشگاه سلامت‌محور و انسان‌محور است.
 
*مدیریت مشاوره و  سبک زندگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز*
☎️����راه های ارتباطی با اداره مشاوره 
شماره تماس : 
۰۷۱۳۲۱۲۲۹۶۴-۸
���� خط  Hot Line:
۰۹۰۰۱۲۱۶۴۴۴ 
 ۰۹۰۰۱۳۳۶۴۴۴
#مرکز مشاوره و سلامت روان مبتنی بر سبک زندگی
  • گروه خبری : اطلاعیه
  • کد خبری : 139662
کلیدواژه
خانم ایران دوست
خبرنگار

خانم ایران دوست

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب