سرمایه گذاری برای تولید

وال استریت ژورنال گزارش داد که بیمارستان تحقیقاتی کلینیک مایو در حال آزمایش یک برنامه هوش مصنوعی به نام Med-PaLM 2 است. این برنامه یک نوع مدل زبانی است، به این معنی که می‌تواند مانند انسان‌ها زبان را بفهمد و از آن استفاده کند، براین اساس می‌توان از آن برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های پزشکی یا پاسخ به سؤالات پزشکی استفاده کرد. مدل Med-PaLM 2 گونه‌ای از مدل زبان دیگر به نام PaLM 2 است که توسط گوگل در کنفرانس خود به نام Google I/O در ماه می سال جاری معرفی شد. این مدل زبانی، چت‌بات گوگل به نام Bard را تقویت می‌کند.

به گزارش هوشیو، مقاله‌ای در وال استریت ژورنال می‌گوید؛ براساس یک ایمیل داخلی گوگل معتقد است که مدل زبانی Med-PaLM 2 می‌تواند به‌ویژه در کشورهایی که «دسترسی به پزشکان کمتر یا محدودتر» است، مفید واقع شود. Med-PaLM 2 نوعی برنامه کامپیوتری است که با استفاده از مجموعه‌ای خاص از اطلاعات مرتبط با تخصص پزشکی آموزش داده شده است. گوگل این برنامه را طوری طراحی کرده که برای مکالمات مربوط با مراقبت‌های بهداشتی در مقایسه با سایر چت‌بات‌های عمومی‌تر مانند Bing ،ChatGPT و حتی چت‌بات خود Google؛ Bard، بهتر کار کند. گوگل معتقد است که از‌آنجایی‌که این برنامه با استفاده از تخصص پزشکی آموزش داده شده است، برای درک و پاسخگویی به نیازهای خاص افرادی که در حال بحث در مورد موضوعات مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی هستند، پیشرفته‌تر، تخصصی‌تر و مجهزتر خواهد بود.

این مقاله همچنین به تحقیقاتی که گوگل در ماه مه در قالب یک فایل (pdf) عمومی ارائه کرده اشاره می‌کند که نشان‌دهنده آن است که Med-PaLM 2 هنوز از برخی مشکلات دقتی رنج می‌برد که قبلاً ما به دیدن آن‌ها در مدل‌های زبانی بزرگ عادت کرده‌ایم. پزشکانی که این مطالعه را انجام دادند دریافتند که پاسخ‌های ارائه‌شده توسط این مدل‌های زبانی یعنی Med-PaLM و Med-PalM 2، در مقایسه با پاسخ‌های ارائه‌شده توسط پزشکان، اطلاعات نامربوط و نادرست زیادی را در پاسخ‌های خود ارائه می‌دهد. این تحقیق نشان می‌دهد که اگرچه مدل‌های زبانی مانند Med-PaLM و Med-PalM 2 می‌توانند در برخی موقعیت‌ها مفید باشند، اما کامل نیستند و محدودیت‌هایی دارند که پزشکان انسانی ندارند.

با این حال، این مطالعه اخیر نشان داد که Med-PaLM 2 تقریباً در تمامی زمینه‌ها به جز چند معیار خاص، به خوبی پزشکان واقعی عمل کرده است.

WSJ گزارش می‌دهد که در طول آزمایش Med-PaLM 2، مشتریان بر روی داده‌های خود کنترل دارند، به این معنی که می‌توانند تصمیم بگیرند که چه کسی می‎تواند آن را ببیند و چگونه از آن استفاده شود. به‌علاوه، داده‌ها رمزگذاری شده‌اند، که دسترسی به آن‌ها را برای هر کسی (از جمله Google) بدون مجوز مناسب دشوار می‌سازد. اساساً، این بدان معناست که مشتریانی که از Med-PaLM 2 استفاده می‌کنند، می‌توانند اعتماد کنند که داده‌های آنها خصوصی و امن نگه داشته می‌شود.

گرگ کورادو، مدیر ارشد تحقیقات گوگل، به WSJ گفته است که،« Med-PaLM 2 (ابزار هوش مصنوعی طراحی شده برای کمک به پزشکان) هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد.» کورادو گفت که اگرچه او نمی خواهد شخصاً از این ابزار برای نیازهای بهداشتی خانواده اش استفاده کند، اما معتقد است که  Med-PaLM 2می‌تواند حوزه‌هایی را در مراقبت‌های بهداشتی به خود اختصاص دهد که هوش مصنوعی می‌تواند در آنها مفید باشد و آنها را حتی تا ۱۰ برابر موثرتر کند. در واقع بر اساس نظر گرگ کورادو Med-PaLM 2 این پتانسیل را دارد که پس از توسعه کامل، یک ابزار ارزشمند در مراقبت های بهداشتی باشد.

 

منبع: هوشیو

  • 1404/04/25
  • - تعداد بازدید: 59
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

حل چالش‌های بانکداری با هوش مصنوعی

دانشگاه امیرکبیر با همکاری یکی از بانک ها برای فراهم کردن دانش فنی مورد نیاز حل چالش‌های صنعت بانکداری با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مثل هوش مصنوعی آکادمی بانکداری هوشمند راه‌اندازی کردند.

ه گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آئین افتتاح آکادمی بانکداری هوشمند با حضور دکتر عباس سروش سرپرست دانشگاه امیرکبیر، دکتر محسن سیفی؛ مدیرعامل بانک صادرات ایران و سایر مسئولان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و بانک صادرات برگزار شد.

آکادمی بانکداری هوشمند با همکاری مشترک بانک صادرات ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان رکن آموزشی زیست‌بوم بانکداری هوشمند و همچنین تعریف و اجرای فعالیت‌های نوآوری و تحقیقات خدمات بانکداری نوین راه‌اندازی شد.

این آکادمی با هدف ارائه آموزش‌های مهارت‌محور و تخصصی به کارکنان شبکه بانکی و دانشجویان نخبه، تلاش دارد دانش فنی مورد نیاز برای حل چالش‌های صنعت بانکداری را با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، از جمله هوش مصنوعی، فراهم آورد. در همین راستا اداره کل هوشمندسازی و نوآوری بانک صادرات ایران با دانشکده مدیریت، علم و فناوری به عنوان رابط اصلی این اقدام، ابراز تمایل کردند تا این حرکت مقدمه‌ای برای سایر همکاری‌ها از جمله تجهیز و راه‌اندازی ساختمان جدید دانشکده مدیریت، برگزاری رویدادهای علمی و فناورانه و همچنین حمایت از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی باشد.

این حرکت مقدمه‌ای برای همکاری سایر دانشکده‌های دانشگاه از جمله دانشکده های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و مهندسی صنایع نیز خواهد بود. از جمله مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت این نهاد شامل مجموعه‌ای از فین‌تک (فناوری‌های مالی) با کاربرد در حوزه بانکداری و خدمات مالی می‌شود که از آن جمله می‌توان به فناوری‌های نوظهوری مانند فناوری هوش مصنوعی در بانکداری، فناوری‌های پرداخت و فناوری رمزارزها و بلاک‌چین اشاره کرد.

ایجاد یک استارت اپ استودیو تخصصی در حوزه بانکداری به منظور استفاده از ظرفیت تیم‌های استارتاپی دانشگاه نیز از دیگر برنامه‌های کلیدی آکادمی بانکداری هوشمند عنوان شده است.

عباس سروش؛ سرپرست دانشگاه امیرکبیر در آئین افتتاح آکادمی بانکداری هوشمند در این دانشگاه، به مقایسه سیستم بانکداری در ایران با کشورهای پیشرفته پرداخت و اظهار کرد: حقیقتاً سیستم بانکداری ایران سیستم نسبتاً پیشرفته‌ای است و بنده به مسئولان بانکی کشور تبریک می‌گویم. در واقع باتوجه به اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر همواره در ارتباط جامعه و صنعت پیش قدم بوده، طبیعی است از ایجاد تحول در سیستم بانک استقبال کند.

وی در ادامه تصریح کرد: حاصل اقدامات دانشگاه صنعتی امیرکبیر این است که نتایج اقدامات و عملکرد خود را به جامعه منتقل کند. اگر چه این اقدامات در قالب‌های دیگری نظیر انتشار مقالات و پژوهش‌ها در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه دانشکده‌های مختلف دانشگاه می‌توانند در زمینه‌های مختلف بانکداری کمک‌هایی داشته باشند، خاطر نشان کرد: ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده‌های متعددی داریم که در زمینه بانکداری فعالیت می‌کنند و می‌توانند خدمات خوبی به این حوزه ارائه دهند. بر این اساس ما این توانمندی را داریم که در این زمینه اقداماتی را انجام دهیم.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار روز جهان,اخبار داخلی,سلامت و هوش مصنوعی,کنگره ها و کنفرانس ها
  • کد خبری : 128180
کلیدواژه
خانم ایران دوست
خبرنگار

خانم ایران دوست

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب